Ce este sponsorizarea?

Sponsorizarea este suportul pe care tu, ca  societate, firmă, companie, persoană juridică îl poți oferi din punct de vedere legal asociației noastrei. În schimb, primești  la rândul tău, pe lângă bucurie și împlinire și anumite facilități fiscale. 

Orice persoană fizică sau juridică (platitoare de impozit pe profit sau de impozit pe venit) sau din strainatate care își dorește să se alăture susținerii financiare misiunii noastre de a crește recuperarea și calitatea vieții copiilor cu afecțiuni neuromotorii, traumă și paralizie cerebrală, va fi denumit sponsorul Asociației Maria Beatrice. 

Asociația Maria Beatrice este o asociație non guvernamentală care oferă servicii medicale de recuperare și tratare a copiilor cu afecțiuni neuromotorii, traumă și paralizie cerebrală. Inspirați de fetița fondatorilor, profesorii Sebastian și Iulia Onac, au înființat în anul 2010 asociația Maria Beatrice care poartă numele fetiței lor, urmând ca în anul 2012 să se deschidă primul centru de recuperare medicală pentru copii cu astfel de afecțiuni, în Alba Iulia. 

În toți acești ani de activitate dar și din rolul de părinte, fondatorii împreună cu echipa medicală a centrului, au ajutat la recuperarea a peste 3000 de copii din România și din străinătate. 

Susținerea primită din partea sponsorilor persoane juridice  care au încurajat și suținut din punct de vedere financiar dezvoltarea centrului pentru a primi în tratamentele de recuperare un număr din ce în ce mai mare de copii care au nevoie de tratament din întreaga țară, au impulsionat motivația de a construi un Nou Centru de Recuperare, mai spațios care va fi un Spital Altfel în România.


Vezi aici toate detaliile despre Noul Centru Pediatric Național Maria Beatrice. 


Alege să devii Sponsor pentru acești copii, alege să devii susținător al unei vieți de calitate, alege să oferi din inimă pentru un viitor astfel, a copiilor cu afecțiuni neuromotorii, traume și paralizie cerebrală din România. 

Alege să devii Partener Activ în Proiect. Vezi detalii aici.


Alege să redirectionezi 20% din impozitul datorat statului către copiii care au nevoie de tine astăzi, pentru a începe chiar acum recuperarea normalității de mâine. 

Legea sponsorizării  și impozitul pe profit

Pentru a avea cât mai multe informații la îndemână chiar aici pe site, am preluat câteva date despre legea sponsorizării de pe lege5.ro, fiscalitatea.ro.

Potrivit legii sponsorizării reglementată de Codul Fiscal și Legea nr. 32/1994 ( vezi aici legea sponsorizării  publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 129 din 25 mai 1994 ), aceasta reprezintă actul juridic prin care doua persoane își dau acordul cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare. Scopul sponsorizării este de a susține activități din anumite domenii. 

Sponsorizarea implică existența unui contract care se încheie obligatoriu în forma scrisă, din conținutul căruia trebuie să rezulte obiectul sponsorizării, valoarea contractului, drepturile și obligațiile părților implicate în actul de sponsorizare, adică ale sponsorului și ale beneficiarului.

La alin. (4) din legea sponsorizării este prevăzut că poate fi sponsorizată orice persoană juridică sau fizică (în condițiile expres prevăzute) care ”desfășoară sau urmează să desfășoare o activitate cu caracter direct umanitar, filantropic, cultural, artistic, educativ, științific, religios, sportiv sau care este destinată protecției drepturilor omului și educației civice ori calității mediului înconjurător.”


Sponsorizarea se poate face în bani și în obiecte. Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizării sunt evaluate prin contractul de sponsorizare.


Vezi aici leagea impozitului pe profit din Codul Fiscal 2015.

Deductibilitate sponsorizare și cheltuieli de sponsorizare

Conform informațiilor de pe avocat.net ,  există câteva elemente (bazate pe Codul Fiscal și pe Legea nr. 32/ 1994) de care trebuie să se țină cont în procesul de sponsorizare către ONG pentru ca persoana juridică să beneficize de avantaje fiscale. 


  • -să fie înscrisă într-un registru special al ANAF pentru a se putea deduce cheltuielile din calcul impozitului pe profit/micro prin completarea Declarației nr.107 și depunerea ei la Fisc;
  • -să îndeplinească scopurile predeterminate legal;
  • -cheltuielile cu sponsorizarile care se scad din impozitul datorat statului să se încadreze în limita legală: valoare calculată prin aplicarea a 0,75% din cifra de afaceri sau valoarea care reprezintă 20% din impozitul pe profit;
  • -să depună declarația anuală nr. 101, referitoare la declararea impozitului pe profit;
  • -să se știe care este diferența între donație și sponsorizare, donațiile nefiind deductibile;
  • -să se asigure că beneficiarul sponsorizării se încadrează în definiția legală în privința scopurilor activității pentru care sponsorizează; 
  • -să califice actul de sponsorizare în acord cu beneficiarul; 

Conform fiscalitatea.ro cheltuiala cu sponsorizarea oferita în baza Legii nr. 32/1994, cu modificările ulterioare, și înregistrată în evidența contabilă, nu reprezintă o cheltuiala deductibilă fiscal atunci când se determină impozitul pe profit, conform prevederilor art. 25, alin. (4), lit. i). Suma sponsorizată poate reprezenta un credit fiscal, în sensul că sponsorul plătește mai puțin impozit pe profit cu valoarea sumelor plătite beneficiarului sponsorizării. Adică în loc să achite bugetului de stat impozitul pe profit, acordă suma respectivă organizației non profit.

De aceea pentru a fi inclus în calculul impozitului pe profit pe anul/ trimestrul respectiv, contractul de sponsorizare trebuie încheiat în aceasta perioadă. Termenele trebuie să se refere la perioada respectivă (și nu când realizează veniturile societatea), iar plata trebuie efectuată și ea în această perioadă.

Sumele trecute în contractul de sponsorizare care nu sunt plătite efectiv, adică pentru care nu există documente justificative, nu pot fi înregistrate în cheltuielile perioadei.

Care este contul de sponsorizare? 

Pentru că e dorim să îți fie cât mai simplu, mai ales în condițiile în care faci pentru prima dată o sponsorizare, găsești aici care este contul de sponsorizare.

Cheltuielile cu sponsorizarea au ca și nota contabilă 6584 „Cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizare” = 5121 „Conturi la bănci în lei”.

Donațiile

Donația este un act voluntar și liber, distinct de actul de sponsorizare, prin care se transferă, cu titlu gratuit prin contract (doar dacă depășește un anumit plafon), o sumă de bani sau bunuri partenerului contractului.

Donatorul poate fi atât persoană fizică cât și juridică. Donația nu se încadrează în același regim fiscal, nefiind considerată ca și cheltuială deductibilă din calculul impozitului pe profit.

Donația se face în special cu scopul de a gratifica, a acorda o favoare sau o răsplată. Donația se oferă în mod voit, cu scopul de a face un bine, indiferent de cine va beneficia în mod concret de suma donată către donatar sau indiferent de activitatea pe care donatarul o desfășoară. 

Donațiile sunt reglementate de Codul Civil. Actele de donație care depășesc o valoare de 25.000 Ron trebuie întocmite în formă autentică, la notar iar cheltuielile notariale sunt de până la 1% până la un anumit plafon.

Surse: lege5.ro, fiscalitatea.ro, avocat.net.